כאשר אנו בונים או משפצים בית חשוב מאד לבצע הכנות נכונות לכל מערכות המתח הנמוך בבית כגון:

מערכת אזעקה, מצלמות אבטחה, אינטרקום, רשת מחשבים וכמובן מערכת קולנוע ביתי.

הכנות שבוצעו בצורה נכונה יאפשרו התקנה נקייה ואסטטית בלי כבלים חופשיים או חציבות.

בנוסף, הכנה נכונה עם צנרת מתאימה תאפשר להחליף, לשדרג, להוסיף ולתקן כבלים בכל זמן בלי לכלוך ושבירת קירות

חשוב להקפיד על קבלת צינורות + חוט משיכה  מהקבלן או החשמלאי בקוטר מתאים שימוקמו בדיוק בנקודת ההתקנה,

זו לא בושה להגיע בשלב החציבות עם סרט מדידה ולוודא שלא נפלה טעות במיקומים, גם בעלי מקצוע מנוסים עלולים לטעות וראינו את זה לא פעם.

אנו ממליצים לפנות אלינו לייעוץ במיקום ההכנות, נשמח לייעץ ולשתף ביידע הרב שלנו.

בכדי לבצע הכנות נכונות חשוב להבין מה הם חלקי המערכת והיכן הם ממוקמים.

מסך

קיימים בשוק מגוון מסכים , מסך הטלויזיה שלנו יכול להיות LED , LCD, PLASMA, או מסך מקרן, אבל לכולם מכנה משותף אחד חשוב: כולם מתפקדים טוב יותר באיזור חשוך.

כאשר אנו בוחרים את מיקום הטלויזיה שלנו חשוב לוודא שאין מאחורי איזור הישיבה חלון או שניתן להחשיך את החלון לחלוטין, לא כדאי למקם את המסך בסמוך לחלון גדון שאינו מוצלל מכיוון שהבדלי התאורה הקיצוניים יפריעו לצפיה ויעייפו את העיניים במהירות. כדאי לאפשר החשכה של החלל בעזרת תריסים או וילונות, לאפשר עמעום התאורה בעזרת דימר ולמקם מנורות קיר על קיר הטלויזיה ולא על קיר הספה בכדי למנוע השתקפויות. במידה ויש כמה גופי תאורה בחלל כדאי לפצל את ההדלקות שלהם על מנת לאפשר שליטה טובה בתאורה ולשלב דימרים.

מיקום וגובה המסך:

על אף שרוב המסכים כיום תומכים בזוית צפייה רחבה, חשוב למקם את המסך מול הספה בקו ישר עד כמה שניתן, גובה אידיאלי של המסך יהיה כזה שהטווח בין השליש התחתון לחצי המסך ממוקם בגובה העיניים שלנו כאשר אנו יושבים על הספה.

מנסיון שלנו, אנו ממקמים את ההכנות למסך בגובה מטר לערך מקו הריצוף, דבר המאפשר לנו גמישות במיקום המסך. מיקום מסך גבוה מדי (150 ס"מ כבר נחשב גבוה)  יגרום ללחץ מיותר על שרירי הצוואר בזמן הצפייה ויהיה לא נוח. בעת מיקום המסך חשוב להתחשב במיקום וגובה ארונית\שידה או מבנה גבס ולוודא שיש מקום לרמקולים (על כך בהמשך) נושא נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא מיקום שקע החשמל, רוב מתקני התלייה מאפשרים התקנה צמודה לקיר ולרוב אין מקום לתקע מאחורי הטלויזיה.

הכנות חשובות: חשמל, רשת מחשבים, אנטנה או חיבור לממיר, צינור גישור בקוטר 50 מ"מ למיקום הרסיבר או הממיר, חיזוק ע"י לוח עץ במקרה של קיר גבס.

הרמקולים:
כמה רמקולים צריך במערכת קולנוע ביתי?   היכן ממקמים רמקולים? מה תפקידו של הרסיבר? מהו סאב?…
מערכת קולנוע ביתית נקראת לא פעם מערכת 5.1, והסיבה לכך היא שהמספר המינימלי של רמקולים במערכת קולנוע ביתית קלאסית הוא 5 ובנוסף לכך נדרש רמקול סאב אחד לפחות ומכאן מגיע המספר 5.1,
מערכות מתקדמות יותר משתמשות ב 7 , 9, ואפילו 11 רמקולים , ניתן להתייעץ איתנו בתכנון ומיקום הכנות למערכות אלו.
ראשית – כדאי שנבין איך עובד רמקול: בניגוד לשאר רכיבי מערכת הקולנוע הביתי, מבנה הרמקול הבסיסי לא השתנה מאז שהומצא, בבסיסו מכיל הרמקול מגנט,סליל וממברנה (מעיין "קערה" מחומר גמיש) העברת זרם בסליל גורמת לתנועה של המגנט אשר מרעיד את הממברנה במהירות גבוהה וגורמת לשליחת גלי קול באוויר, כאשר אנו באים למקם רמקולים אנו יכולים לדמיין שמדובר במיקום מאווררים קטנים ולהבין שאם הרוח לא מגיע אלינו בקלות, גם גלי הקול יתקשו להגיע אלינו ,לדוגמא: אם אנחנו יושבים על ספה במרחק של שלושה מטר מהמסך, מיקום רמקולים קדמיים על התקרה מעל המסך ישלח את הצליל לכיוון הרצפה ולא לכיונינו, ולכן חשוב למקם את כל הרמקולים כך שישלחו את הצליל לכיוון איזור הישיבה שלנו.

תפקיד ומיקום הרמקולים:

רמקול סנטר: תפקידו של הסנטר הוא להשמיע את קולות הדיבור ולכן מיקום אידיאלי שלו יהיה מתחת למרכז המסך על מנת שנחוש שהצליל מגיע ישירות מהמסך, באין ברירה נמקם אותו מעל למסך. ניתן להשתמש ברמקול סנטר מדפי, רמקול תלוי או סנטר שקוע, במקרה כזה יש להשתמש בקופסת ביטון מתאימה.

רמקולים קדמיים: תפקידם להעביר את מירב הצליל, משמשים להשמעת מוזיקה, מהווים את החלק העקרי במערכת הרמקולים. במידה ומדובר ברמקולים שקועים, נמקם קופסאות ביטון בהתאמה, מיקום לרמקולים שקועים או תלויים יהיה משני צידי המסך בגובה ומרחק סימטריים, במידה ומשתמשים ברמקול מדפי נמקם את ההכנה בתחתית המדף ובמידה ואנו משתמשים ברמקול רצפתי נמקם את ההכנה בגובה של כ 10-15 ס"מ מגובה הריצוף ונקפיד שהמיקום יוסתר ע"י הרמקול.

רמקולים אחוריים Surround \ rear: לרוב קטנים וחלשים יותר, תפקידם להעשיר את השמע ע"י השמעת צלילים משלימים או אפקטים מצידי הצופה, מיקום אידיאלי יהיה משני צידי הספה בגובה האוזניים של היושב על הספה, אבל אם אנו נדרשים להתחשב בעיצוב החלל ניתן להשקיע רמקולים אחוריים בקיר או מעל לראשי היושבים. ניתן להשתמש ברמקול תלוי, רמקול שקוע או רמקול הממוקם על רגל, הכנה תהיה בהתאם כמובן.

סאב Sub-woofer : תפקידו של הסאב הוא להעשיר את הצליל ולהעמיק אותו, דבר זה מתבצע ע"י חיתון התדר והשמעת התדרים הנמוכים בלבד, הרמקול הנפוץ במקרה הזה הוא סאב אקטיבי: רמקול המשלב יחידת חיתוך תדר ויחידת הגברה עצמאית, לצורך כך, בנוסף להכנת הרמקול נדרשת גם נקודת חשמל.

ניתן למקם גם סאב שקוע או להתקין סאב תלוי- נשמח כמובן לייעץ בנושא.

מיקום הסאב פחות קריטי היות והוא ממוקם על הרצפה ומפזר את הצליל בחלל, מיקום אידיאלי יהיה בסמוך לספה או תחת הטלויזיה אבל בכל מקרה לא מומלץ למקם סאב על מדף או כוננית.

רסיבר\מגבר ושאר ציוד השמע והוידאו: זהו הרכיב המשמעותי ביותר במערכת, תפקידו הוא לרכז ולנתב את כל אותות האודיו והוידאו, לפענח ולהגביר את השמע ולאפשר שליטה בכל הפרמטרים. אם יש לנו אביזרים נוספים כגון ממיר, נגן וידאו DVD\BLUE-RAY סטרימר\מחשב מדיה\APPLE-TV נמקם אותם בסמוך לרסיבר.

את כל הציוד ניתן למקם בארונית או על מדפים, לא חובה למקם את כל הציוד תחת המסך, ניתן כמובך להשאיר את קיר המסך נקי ולמקם את הציוד בכל מקום אחר בבית ובלבד שביצענו הכנות מתאימות לכך אנו ממליצים להתייעץ איתנו ולוודא שביצעתם את כל ההכנות הנדרשות. אם ממקמים את הציוד בארונית או חלל סגור חשוב מאד לאפשר זרימת אוויר או לאוורר את החלל ע"י וונטה היות והרסיבר והממיר פולטים חום רב בזמן העבודה ויש צורך לפנות את החום הזה בכדי למנוע נזק לציוד. זרימת אוויר טובה תתאפשר ע"י סירקולצייה שתתבצע ע"י הכנת פתח תחתון קדמי ועליון אחורי: אויר חם ישתחרר דרך הפתח העליון ובמקומו יכנס אויר קר דרך הפתח התחתון חשוב לוודא שהפתחים מספקים ולהוסיף וונטה חשמלית במידה ונדרש (מומלץ להשתמש בוונטה שקטה שמופעלת במתח נמוך), תוספת מדף נשלף תאפשר גישה אל אחורי הציוד לצורך חיבורים ושירות נוחים.

הכנות נדרשות: נקודת רשת, נקודת TV, צינור בקוטר 50 אל מאחורי המסך, כמה שיותר שקעים – לא פחות מארבעה. כדאי לבקש מהחשמלאי לחבר את כל ציוד הקולנוע למפסק אחד בלוח בכדי שניתן יהיה לנתק את הציוד בצורה יזומה כשיוצאים לחופשה או בזמן סערה ולמנוע נזק מיותר. את כיוון הסאונד הסופי כדאי לבצע בחדר מרוהט מכיוון שהריהוט בולע את ההד ומשפר את האקוסטיקה.

כתמיד:  נשמח לעמוד לרשותכם בייעוץ, הכוונה, מכירה וכמובן התקנה מקצועית.

דילוג לתוכן